دکتر بابک جعفرنژاد
عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی

عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی یکی از عارضه‌هایی است که متقاضی ممکن است بعد از عمل جراحی با آن مواجه شود. عفونت بیشتر در محل برش‌ها بروز پیدا می‌کند، در حقیقت این عارضه در زمانی رخ می‌دهد که در این محل عوامل بیماری زا وجود داشته باشد. جراحی ماموپلاستی در دسته جراحی‌های زیبایی سینه قرار گرفته است که با هدف بهبود فرم بدنی فرد انجام می‌شود. عفونت بعد از عمل ماموپلاستی یکی از خطرات و عارضه‌هایی است که برای تمامی افراد بروز پیدا نمی‌کند. یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند در ایجاد این عارضه تأثیر داشته باشد کم تجربه بودن جراح و یا عمل نکردن کاندیدا به دستورالعمل‌های پزشک می‌باشد. در ادامه قصد داریم شما را با عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی بیشتر آشنا کنیم.

خطر عفونت بعد از ماموپلاستی

بیشتر بدانید: عمل ابدومینوپلاستی و ماموپلاستی

خطر عفونت بعد از ماموپلاستی

عفونت بعد از تمامی جراحی‌ها یک خطری است که تمامی افراد را تهدید می‌کند. جراحی ماموپلاستی با هدف زیبایی سینه‌ها و بهبود فرم دهی سینه‌ها انجام می‌شود، این دسته از جراحی‌ها بدون شک شامل ایجاد برش در پوست خواهند بود. بدون شک تمامی ما می‌دانیم که پوست یکی از اصلی‌ترین سدهایی است که در برابر ورود باکتری‌ها وجود دارد. در هنگام باز شدن پوست سد اولیه برای ورود باکتری باز خواهد شد. در صورتی که فرد عفونت بعد از عمل ماموپلاستی برای فرد به وجود آید ممکن است سلامت فرد با تهدید جدی ای رو به رو شود. علاوه بر این موضوع  بروز عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی به خودی خود می‌تواند بر روی نتیجه نهایی عمل تأثیر داشته باشد.

عفونت بعد از بازسازی سینه چقدر شایع است؟

همان طور که در بالاتر نیز به این مورد اشاره کردیم عفونت ممکن است در تمامی جراحی‌ها اعم از درمانی و زیبایی بروز پیدا کند. با این حال این عارضه در دسته عارضه‌های طبیعی قرار نخواهد داشت و افراد بسیار نادری هستند که با این عارضه روبه‌رو می‌شوند. با توجه به آمارهای به دست آمده تا به امروز تنها 1 الی 5 درصد از افرادی که جراحی ماموپلاستی را انجام داده‌اند با عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی رو به رو شده‌اند. به این نکته توجه داشته باشید عفونت ممکن است خود را چند روز الی چند هفته بعد از عمل جراحی نشان دهد.

علائم و نشانه‌های مهم بروز عفونت بعد از ماموپلاستی

برخی از اصلی‌ترین علائمی که عفونت بعد از عمل ماموپلاستی از خود نشان می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· قرمزی بیش از حد در محل برش‌ها

· تورم در محل ایجاد زخم‌ها

·  تخلیه چرک تیره و یا زرد رنگ از محل برش‌ها

·  تب

· برجسته شدن محل بخیه‌ها

· بوی بد در ناحیه برش‌ها

بیشتر بدانید: عوارض ماموپلاستی

علائم معمولی عفونت پس از ماموپلاستی

یکی از شایع‌ترین سؤالاتی که تا به امروز در خصوص عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی پرسیده شده است در خصوص علائم معمولی این عارضه می‌باشد. برخی از این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·  تب

·  ترشحات چرکی

· درد

· حساسیت

· تورم

· آریتم

در بسیاری از موارد عفونت در ماه‌های اول بعد از جراحی خود را نشان می‌دهد. البته به این نکته توجه داشته باشید عفونت بعد از ماموپلاستی می‌تواند خود را بعد از ماه‌ها و یا حتی سال‌ها بعد از جراحی نشان دهد. تشخیص عفونت کار پیچیده‌ای می‌باشد، این عفونت به خودی خود به دسته بندی‌های متنوعی تقسیم بندی شده است. این عفونت می‌تواند بر روی پوست بروز کرده باشد، یک عفونت سطحی در محل جراحی باشد و یا حتی عفونت عمیق در اطراف بافت سینه باشد! با یک معاینه ساده پزشکی می‌توانید نوع عفونت را تشخیص دهید.

بیشتر بدانید: طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

درمان عفونت پس از ماموپلاستی

درمان عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی در دوران نقاهت با توجه به میزان عفونت در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. در ابتدایی‌ترین حالت بهتر است به سراغ استفاده از کمپرس و درمان دارویی بروید. در صورتی که این دو برای درمان پاسخ نداد بهتر است به سراغ استفاده از آنتی‌بیوتیک بروید. آنتی‌بیوتیک‌های وریدی می‌توانند گزینه مناسبی برای درمان عفونت بعد از عمل ماموپلاستی به شمار روند؛ البته در صورتی که عفونت شدید نباشد پزشک به سراغ تجویز آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی می‌رود. از دیگر روش‌های درمان عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی می‌توان به باز کردن ناحیه جراحی اشاره کرد. در این حالت پزشک با باز کردن ناحیه جراحی شده چرک‌های موجود برای عفونت را خارج خواهد کرد.

پیشگیری از عفونت بعد از ماموپلاستی

یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که متقاضی می‌تواند از بروز عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی جلوگیری کند انتخاب بهترین مرکز و پزشک برای این عمل جراحی می‌باشد. از دیگر روش‌هایی که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید از بروز این عارضه جلوگیری کنید عبارت‌اند از:

· مصرف آنتی‌بیوتیک قبل از عمل جراحی (تنها در صورتی که پزشک آن‌ها را تجویز کرده است، لطفاً به صورت خودسرانه از داروهایی که تجویز نشده‌اند مصرف نکنید)

· استفاده از محلول‌های ضد باکتری در اطراف ناحیه جراحی شده

· استفاده از آنتی‌بیوتیک و داروهایی که پزشک بعد از جراحی برای متقاضی تجویز کرده است

· استریل کردن جای زخم

· انتخاب بهترین اتاق عمل

· استریل کردن وسایل استفاده شده برای عمل جراحی

· تمیز کردن و ضد عفونی کردن پوست متقاضی

· استفاده کمتر از نخ‌های بخیه

کلام آخر

 از جراحی‌های زیبایی سینه می‌توان به جراحی ماموپلاستی اشاره کرد. این جراحی با هدف کوچک کردن سینه‌ها و بهبود فرم بدنی انجام می‌شود. عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی یکی از خطرات و عارضه‌هایی است که تا به امروز برای افراد بسیار کمی اتفاق افتاده است. به این نکته توجه داشته باشید متقاضی تنها در صورتی با این عارضه رو به رو می‌شود که برای عمل جراحی خود به سراغ بهترین جراح ماموپلاستی نرفته باشد و یا بعد از جراحی به دستورالعمل‌های پزشک خود گوش نداده باشد.

سؤالات متداول عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی

عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی به چه صورت بروز پیدا می‌کند؟

به صورت کلی 2 نوع عفونت می‌تواند برای این جراحی به وجود آید. عفونت‌هایی که بر روی سطح پوست هستند که به آن‌ها سلولیت ساده نیز گفته می‌شود و مورد دوم نیز در خصوص عفونت‌های عمیق در اطراف بافت سینه می‌باشد. عفونت‌های عمیق می‌توانند سلامت فرد را تهدید کنند. در نتیجه در صورتی که یکی از علائم عفونت بعد از عمل ماموپلاستی را مشاهده کرده‌اید بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

در چه صورتی عفونت بعد از عمل ماموپلاستی نیاز به عمل جراحی دارد؟

در صورتی که متقاضی با مصرف آنتی‌بیوتیک در عرض 48 ساعت بهبود پیدا نکند و یا عفونت در طی یک هفته برطرف نشود و باعث شود که کل بدن با عارضه التهاب رو به رو شود. در چنین مواردی پزشک برای درمان عفونت به سراغ عمل جراحی خواهد رفت.

توجه به پانسمان ناحیه جراحی بر روی عفونت بعد از جراحی ماموپلاستی تأثیر دارد؟

پاسخ ساده است! بله. پاک سازی محل جراحی و یا همان بخیه‌ها و پانسمان صحیح آن یکی از اصلی‌ترین مواردی است که نقش مهمی در جلوگیری از بروز عفونت بعد از ماموپلاستی دارد. علاوه بر این موضوع رسیدگی به پانسمان یکی از عواملی به شمار می‌رود که می‌تواند دوران نقاهت را برای متقاضی کوتاه‌تر کند.
مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *