دکتر بابک جعفرنژاد
عوارض لیفت شقیقه

آیا با عوارض لیفت شقیقه آشنا هستید؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

لیفت شقیقه به طور پیوسته در بین پزشکان و بیماران به طور یکسان محبوبیت پیدا کرده است زیرا این روش کم خطر و کم تهاجم است، اما همانطور که میدانید همه روش های زیبایی ممکن است عوارضی را همراه خود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم بطور دقیق به عوارض لیفت شقیقه اشاره کنیم تا با آگاهی کامل برای انجام این روش اقدام کنید وهمچنین با آگاهی کامل از عوارض لیفت شقیقه میتوانید بهترین پزشک را برای انجام این روش انتخاب کنید تا از عوارض آن پیشگیری کنید.

عوارض احتمالی لیفت شقیقه

بیشتر بدانید : لیفت شقیقه بدون جراحی

عوارض لیفت شقیقه

روش های لیفت شقیقه بسیار ایمن شناخته شده و ثابت شده است. با وجود این، درست مثل هر روش پزشکی عوارض و خطرات همیشه وجود دارد. 8 عارضه اصلی لیفت شقیقه عبارتند از:

1. ناراحتی و درد: یکی از شایع ترین شکایات و عوارض لیفت شقیقه گزارش شده، ناراحتی و درد است. در حالی که روش های لیفت شقیقه کم تهاجمی هستند، کاملاً بدون درد نیستند.

2. کبودی، تورم و درد: اگرچه این روش برای زیبایی از روش های کم تهاجم‌ است، بیماران در برخی مواقع دچار کبودی، تورم و درد بعد از عمل می‌شوند.

3. نارضایتی بیمار: معمولا نارضایتی بیمار به عنوان یک عارضه تعریف نمیشود، زیرا اغلب این مشکل به اختلاف انتظارات بین بیماران و نتایج واقعی نسبت داده می شود.

4. هماتوم: در موارد نادر، زمانی که یک پزشک مجرب به طورتصادفی به دیواره رگ خونی آسیب برساند و باعث نفوذ خون به ناحیه اطراف در طول عمل شود، بیماران ممکن است دچارهماتوم شوند. در موارد بسیار نادراگر عصب عمیق صورت در طول عمل آسیب ببیند، می تواند بی حرکتی دائمی رخ دهد. موارد هماتوم و بی حرکتی دائمی نادر و دور از انتظار است، اما غیرممکن نیست.

5. عفونت: یکی دیگر از عوارضی که ممکن است در اثر انجام عمل لیفت شقیقه ایجاد شود، عفونت است. با وجود غیر معمول بودن، عفونت مرتبط با این روش ممکن است رخ دهد.

6. عدم تقارن صورت: یکی دیگر از عوارضی که می تواند از انجام لیفت شقیقه ایجاد شود و عواملی مانند استفاده از بی حس کننده، عدم تقارن ذاتی صورت و یا لیفت ناکافی در یک طرف می تواند ناشی ازعدم تقارن صورت باشد.

7. بیرون زدگی و تکان خوردن نخ ها: بیرون زدگی، اکستروژن و تکان خوردن نخ ها، در صورت وجود.

8. فرورفتگی و بی نظمی: فرورفتگی و بی نظمی می تواند در بیمار، پس از عمل رخ دهد.

بیشتر بخوانید : لیفت شقیقه با تزریق بوتاکس

مدیریت عوارض احتمالی لیفت شقیقه

در هر روشی ممکن است عوارضی رخ دهد. بنابراین، برای یک پزشک مهم است که به تکنیک‌ها، مهارت‌ها، دانش و توانایی مناسب برای مدیریت آن‌ها در صورت وقوع مجهز باشد.

1. ناراحتی و درد: مانند هر روش زیبایی، حداقل ناراحتی و درد قابل انتظار است. در صورت نیاز میتوان با اعمال تجویز بی حسی موضعی این امر را به حداقل رساند و مدیریت کرد.

2. کبودی، تورم و درد: کبودی، تورم و درد ناشی از لیفت شقیقه معمولاً طی یک دوره 1 تا 2 هفته  فروکش می کند. معمولا پزشک به بیماران توصیه میکند که ناحیه آسیب دیده را یخ بگذارند و از مواردی مانند: حرکات بیش از حد صورت، خوابیدن روی صورت، اصلاح، استفاده از پاک کننده های خشن، ورزش شدید و همچنین ماساژ یا مالیدن ناحیه آسیب دیده، بعد از عمل اجتناب کنند.

3. نارضایتی بیمار: نارضایتی بیمار اغلب به عنوان یک عارضه در نظر گرفته نمی شود. با این حال، مهم است که بیماران رضایت داشته باشند. برای یک پزشک ضروری است که انتظارات واقع بینانه از بیمار را در طول مشاوره تعیین کند.

بیشتر بخوانید : ماندگاری لیفت شقیقه

4. هماتوم: در صورت بروز هماتوم که یکی از عوارض لیفت شقیقه در بیماران است، توصیه می شود 20 میلی گرم کنالوگ در همان روز تجویز شود.

5. عفونت: برای رفع عفونت هایی که ممکن است رخ دهد روش توصیه شده ، تجویز کلفکس (یا هر آنتی بیوتیک) در یک دوره 5 روزه است.

6. عدم تقارن صورت: از آنجایی که عدم تقارن صورت می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند استفاده از بی حس کننده، عدم تقارن ذاتی صورت ویا لیفت ناکافی در یک طرف باشد، بنابراین انجام مقدار صحیح قبل از عمل بیهوشی مهم است. اگر بعد از عمل اتفاق افتاد، به بیمار اطمینان دهید که اثر آن موقتی است. به همان اندازه مهم است که پزشک همیشه یک جلسه مشاوره کامل با بیمار داشته باشد تا هرگونه عدم تقارن ذاتی صورت را برای بیمار برجسته کند و همچنین انتظارات را قبل از عمل مدیریت کند. در نهایت، اگر بالابر به هر دلیلی کافی نباشد، این وظیفه پزشک است که آن را در اسرع وقت اصلاح کند.

7. بیرون زدگی، اکستروژن و تکان خوردن نخ ها: بیرون زدگی، اکستروژن و تکان خوردن نخ ها را می توان با تزریق فیلرهایی مانند هیلورونیک اسید (HA) در لایه سطحی که بخیه دیده می شود برطرف کرد. برداشتن نخ ها به ندرت ضروری است، اما یک گزینه است.

8. فرورفتگی و بی نظمی ها: پیچیده ترین مدیریت عارضه شاید فرورفتگی و بی نظمی در انجام این روش باشد. بنابراین پیشگیری مهمتر از اصلاح است. برای جلوگیری از این عارضه، اطمینان حاصل کنید که گودی در حین عمل و قبل از برش نخ ها برداشته شده است. قرار دادن نخ ها در یک لایه کمی عمیق تر نیز می تواند در نظر گرفته شود. در برخی موارد، پرکننده های HA یا نخ اضافی ممکن است مورد نیاز باشد. برای موارد بسیار نادر و شدید، نخ ها را بردارید.

کلام آخر

علیرغم تمام عوارض احتمالی بالا که ممکن است در اثر لیفت شقیقه ایجاد شود، روش لیفت شقیقه یکی از پیشرفته ‌ترین، کم تهاجمی‌ترین و ایمن ‌ترین روش‌های غیرجراحی است. با درک علت، اثرات و روش های صحیح برای مدیریت عوارض احتمالی مختلف، یک بهترین پزشک متخصص می تواند با خیال راحت بهترین نتایج را به بیماران ارائه کند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *