علت درد در ابدومینوپلاستی

درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی کمی طبیعی است و دور از انتظار نخواهد بود. آستانه تحمل درد در تمام افراد یکسان نیست. به همین دلیل گزارشات آن ها از میزان درد و طول دوره نقاهت، متفاوت خواهد بود. التهاب و تورم تا حدود دو هفته بعد از جراحی زیبایی شکم طبیعی است. رعایت نکات و راهکار های لازم به هنگام عمل و بعد از آن، می تواند درد شدید احتمالی را کمتر کند. پزشک متخصص با تجویز دارو های مسکن بدون ضرر، سعی می کند درد ناشی از جراحی را کاهش دهد. انجام فعالیت های سبک مانند پیاده روی کوتاه بعد از جراحی، میزان درد شما را کاهش خواهد داد. همچنین به روند بهبودی و سلامتی کمک می کند.

درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

بیشتر بدانید: عمل ابدومینوپلاستی و ماموپلاستی

علت درد در ابدومینوپلاستی چیست؟

در جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی، فقط پوست و چربی اضافی خارج نمی شود. بلکه بافت و عضلات شکمی بدن تغییر موقعیت خواهند داد. بعد از عمل تا مدتی  وقتی صاف می ایستید یا بدن خود را می کشید ممکن است درد ناگهانی احساس کنید. این درد به دلیل کش آمدن بافت و عضلات راست شکمی است. به طور معمول بیماران  درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی را تا حدود ده روز بعد نیز گزارش می دهند. هر چند این درد و شکایت به میزان سلامتی و توانایی بدنی فرد نیز بستگی دارد. اکثر احساس ناراحتی بعد از عمل تامی تاک، مربوط به تغییر موقعیت بافت های عضله ای خواهد بود.

درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی چقدر طول می کشد؟

درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی با توجه به شرایط جسمانی عمومی بیمار، مدت زمان متفاوتی دارد. گاهی اوقات به علت پایین بودن سن و شرایط جسمانی مناسب، مدت زمان درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی بسیار کوتاه خواهد بود. در صورتی که برخی افراد به خصوص سالمندان آستانه تحریک درد بالاتری دارند. به همین دلیل ممکن است تا مدت ها بعد از جراحی زیبایی، احساس درد وجود داشته باشد. البته پزشک متخصص با تجویز دارو های مسکن، میزان درد در بیمار را به حداقل می رساند‌.

آیا ابدومینوپلاستی با درد زیادی همراه خواهد بود؟

میزان درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی با توجه به نوع عملی که پزشک متخصص انجام می دهد، متفاوت است. هیچ عملی بدون درد همراه نیست؛ اما با توجه به سابقه سلامت جسمانی درد جراحی زیاد نخواهد بود. در ادامه به چندین عامل مهم که در درد بعد از عمل تامی تاک موثر هستند، اشاره شده است:

· مقدار چربی و پوست خارج شده

هر چه چربی و پوست افتاده و شل شده در ناحیه شکم بیشتر باشد، عمل ابدومینوپلاستی سنگین تر خواهد بود. به همین دلیل ممکن است درد بیشتری بعد از جراحی احساس شود.

· وسعت برش زخم در ناحیه جراحی

وسعت برش زخم در زمان تامی تاک، درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی را مشخص می کند. وسعت بالا در هنگام عمل با میزان درد ناشی از آن رابطه مستقیم دارد.

· تخصص و مهارت جراح

هر چه تخصص و مهارت جراح بالاتر باشد، آسیب کمتری به بافت شکمی وارد می کند. از آن جایی که ترمیم و بهبودی ناحیه بافت شکمی دشوارتر است، هر چه آسیب کمتر درمان آن راحت تر خواهد بود.

وضعیت درد بیمار در حین ابدومینوپلاستی چگونه است؟

در هنگام جراحی ابدومینوپلاستی، بیهوشی حدالامکان استفاده نمی شود. در ناحیه عمل بی حسی موضعی زده می شود تا بیمار درد زیادی احساس نکند. به طور کلی بیمار در هنگام جراحی تامی تاک درد شدیدی احساس نمی کند. برای این که بیمار درد شدیدی احساس نکند، بهتر است مراقبت های قبل و بعد از عمل را رعایت کند. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، تغذیه نامناسب، وزن بالا، میزان و نوع فعالیت بدنی و‌… در شدت درد هنگام عمل موثر است. اگر تمام موارد فوق رعایت شود، درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی کمتر خواهد بود.

چه زمانی درد بعد از ابدومینوپلاستی خطرناک است؟

اگر درد بعد از ابدومینوپلاستی همراه با مواردی مانند تب و لرز، عفونت در محل زخم، چرک و قرمزی، سوزش ناگهانی و‌‌… باشد خطرناک خواهد بود. چنین مواردی نشان دهنده آن هستند که محل زخم دچار عفونت شده است. در این حالت بهتر است حتما در اسرع وقت برای معاینه به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. درد و تورم در هفته سوم بعد از جراحی به مرور زمان کمتر و محو می شود. در صورتی که در این مدت باز هم درد و التهاب شدید داشتید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

علت درد ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی غیر قابل انتظار نیست. اما برخی از مراجعان از درد در ناحیه ناف خود شکایت دارند. پزشک متخصص در هنگام عمل تامی تاک، یک برش در زیر شکم ایجاد می کند تا چربی ها خارج شوند. همچنین پوست شل و آویزان زیر شکم برداشته می شود. در نهایت ماهیچه های افتاده به هم دیگر بخیه خواهند.

بخش بالایی شکم تا نزدیکی قفسه سینه نیز چربی ها و پوست های اضافه دارد. جراح متخصص در نزدیکی ساقه ناف یک محل مناسب پیدا می کند و برش لازم را می زند. در این ناحیه پوست و چربی اضافی بالای شکم هم برداشته می شود. درد ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی طبیعی است. البته شدت و میزان درد آن به سن، سلامت عمومی بدن و وزن بیمار بستگی دارد.

نقش پزشک و تیم درمان در کاهش درد ناشی از ابدومینوپلاستی

مهم ترین اشخاصی که در زمینه موفقیت آمیز بودن جراحی ابدومینوپلاستی موثر هستند، پزشک و کادر درمان خواهند بود. اگر مهارت و تجربه پزشک در زمینه جراحی کافی نباشد، آسیب بیشتری به بافت شکمی وارد می کند. هر چه آسیب وارد شده به بافت شکمی عمیق‌ تر یا شدید تر باشد، درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی بیشتر خواهد بود. مهارت بالای جراح در هنگام برش و خارج کردن صحیح چربی و پوست اضافه، می تواند درد ناشی از جراحی زیبایی شکم را کاهش دهد.

تاثیر ترمیم عضلات شکم در افزایش درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

ترمیم یا سفت شدن عضلات شکمی بعد از عمل تامی تاک، موجب افزایش درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی می شود. پزشک می تواند ماهیچه های شکمی را به هم نزدیک تر کند. در این صورت فرم شکم زیبا تر به نظر خواهد رسید. اما از آن جایی که موقعیت ماهیچه ها تغییر کرده است و در تنگنا هستند، وجود درد بعد از عمل غیر منتظره نخواهد بود. حتی این ماهیچه ها بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، ممکن است بر اثر چاقی یا لاغری تغییر موقعیت بدهند. به همین دلیل کمی ناراحتی و درد در ناحیه عمل احساس خواهد شد.

راهکارهای پیشگیرانه از درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، پزشک متخصص لیستی از انواع دارو های مجاز و راهکار های پیشگیری از درد را در اختیار شما قرار می دهد. دارو های مسکن و انواع آنتی بیوتیکی که پزشک برای شما تجویز می کند در کاهش درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، نقش موثری دارد. در کنار مصرف دارو ها، برخی راهکار های معرفی شده در زیر از میزان درد بعد از عمل می کاهد:

·  استفاده از کمپرس یخ

سرما می تواند درد ناشی از برش تیغ را کاهش دهد‌. همچنین قرار دادن کمپرس یخ بر روی ناحیه زخم، التهاب و تورم را کمتر خواهد کرد.

·  استراحت و خودداری از فعالیت های سنگین

در دوره نقاهت بعد از عمل بهتر است استراحت مطلق داشته باشید. پیاده روی و فعالیت های آرام روزمره مشکلی ندارد و در روند بهبودی موثر هستند. اما از فعالیت های سنگین جدا خودداری کنید. چنین فعالیت هایی درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی را افزایش می دهند.

·  داشتن رژیم غذایی مناسب

سعی کنید از خوراکی های مفید برای تغذیه سالم استفاده کنید. غذا های پر چرب و فست فودی را حذف کنید. از مصرف نمک، شکر، حبوبات و غذا هایی که نفخ می آورند خودداری کنید. از پروتئین های تازه، انواع سبزیجات، میوه جات هایی مانند کیوی و آناناس و نوشیدنی های سبک استفاده کنید.

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

نکات مهم بعد از عمل برای کاهش درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

در طول ماه های اولیه برای آن که درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی کمتر شود و احساس اذیت به حداقل برسد، رعایت یک سری از نکات الزامی است. برخی از نکات مهم که بعد از عمل باید رعایت شود به شرح زیر است:

·  جلوگیری از ابتلا به یبوست

یبوست باعث می شود که درد در ناحیه جراحی شده افزایش پیدا کند. به همین جهت توصیه می شود غذا های ملین مصرف کنید تا به یبوست دچار نشوید. همچنین دارو های مسکن باعث بسته شدن شکم خواهند شد و عمل دفع را سخت خواهد کرد.

· پرهیز از استعمال دخانیات و سیگار

نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات باعث کاهش روند بهبودی زخم ها می شود. همین عامل می تواند منجر به باز ماندن زخم ها در طولانی مدت شود.

· خودداری از فعالیت های سنگین و خطرناک

در دو ماه اولیه بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، انجام فعالیت های سنگین که به شکم فشار وارد می کند ممنوع است. هر چه فعالیت شما بیشتر و سنگین تر باشد، درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی نیز شدید تر خواهد بود.

· استمرار بر فعالیت های سبک روزمره

برای آن که لخته های خون در محل جراحی به وجود نیایند، بهتر است کمی تحرک آرام و ملایم داشته باشید. سعی کنید در یک وضعیت ثابت باقی نمانید و پیاده روی های کوتاه و آرام انجام دهید. این ترفند روند درمان شما را سرعت می بخشد.

فعالیت هایی برای کاهش درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

در بیشتر مواقع برای جلوگیری درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، داروی ضد درد به نواحی حساس و عصبی شکم تزریق می شود. این عمل می تواند از میزان درد شدید بکاهد. حال اگر بعد از عمل تامی تاک باز هم احساس درد داشتید، فعالیت های ذکر شده در زیر می تواند باعث کاهش آن شود:

· پرهیز از مصرف خودسرانه دارو

حتما بعد از عمل ابدومینوپلاستی از مصرف خودسرانه دارو هایی مانند آسپیرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و… بدون دستور پزشک خودداری کنید. چنین دارو هایی باعث می شوند تا ناحیه زخم دچار خونریزی شدید شود. تمام دارو های ممنوعه بعد از جراحی تامی تاک در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

· مصرف به موقع دارو های تجویزی

دارو هایی که پزشک برای بعد از عمل ابدومینوپلاستی تجویز می کند، برای جلوگیری از درد است. همچنین خون شما را رقیق نمی کند. اما مصرف به موقع و دز مناسب از آن الزامی است تا تاثیر مثبتی بر روی روند درمان و کاهش درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی بگذارد.

· استفاده از پمپ درد

اگر حالت تهوع و استفراغ شدید دارید، کافی است پمپ درد بگذارید و دارو را مستقیم به شکم برسانید. این دستگاه از دهان راه ورودی دارد و داروی مسکن را مستقیما به داخل بدن می فرستد. در این صورت درد شما به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

انجام فعالیت های سبک، دوری از دخانیات و سیگار، پرهیز از مصرف خودسرانه دارو، استفاده از کمپرس آب سرد و سایر مواردی که در بالا به آن اشاره شد؛ درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی را کاهش می دهد. فرد در هنگام عمل ممکن است متوجه دردی نشود. با این حال میزان جراحات و آسیب به بافت و عضله، میزان درد را مشخص خواهد کرد.

ورم شکم چه مدت بعد از ابدومینوپلاستی از بین می رود؟

تقریبا حدود شش ماه الی یک سال زمان خواهد برد تا تورم شکم بعد از عمل تامی تاک به طور کامل از بین برود.

آیا بارداری بعد از ابدومینوپلاستی درد دارد؟

شما حدود شش ماه بعد از عمل تامی تاک می توانید باردار شوید. درد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی به هنگام بارداری ممکن است کمی بیشتر باشد. به همین دلیل در هنگام بارداری حتما تحت نظر پزشک باشید.

آیا بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید در بیمارستان بستری شوم؟

جراحی ابدومینوپلاستی به طور کلی تا حدود دو ساعت زمان خواهد برد. جهت اطمینان بیشتر برای سلامتی جسمانی، ممکن است یک شب در بیمارستان بستری و تحت مراقبت باشید.